lördag 28 januari 2012

Idag en dålig dag.......

fast ändå rätt bra.....


inte så mycket huvudvärk men desto mer koncentrations störningar......Både igår o idag har den gjort mig rädd o ledsen........Visst kan jag va disträ o så men känslan att inte komma ihåg saker gör mig frustrerad........
Har kopierat en text ifrån en hemsida,.......ORKAR inte med det här längre;( Vill bli frisk....och glad.......Jobbigt att ha en sjukdom som inte syns utanpå kroppen......


Får jag några restsymtom efter TBE eller blir jag helt frisk?

Dödligheten vid TBE är dessbättre låg, 0-1,4%, men sjukdomen kan uppvisa ett långdraget förlopp med utvecklande av ett mer eller mindre kroniskt sjukdomstillstånd (post-encefalitiskt syndrom) hos 40% av patienterna efter ett år. Tillfrisknandet tar från några månader upp till ett år. Då sjukdomen har ett långdraget förlopp kan långvarig rehabilitering bli nödvändig.
Restsymtomen utgörs främst av intellektuella funktionsnedsättningar som minnes- och koncentrationsstörningar, men även av kvarstående förlamningar.
Tre förlopp av TBE kan särskiljas: ett med tillfrisknande inom två månader (ca ¼ av patienterna), ett andra med ett mer långdraget förlopp som sträcker sig över flera år, och ett tredje med förlamningssymtom oberoende av hjärninflammationens svårighetsgrad.

1 kommentar:

  1. Hej vännen,

    Tack för ett kort, intensivt möte/samtal på förmiddagen. Så fint att se dig!

    Vid datakrash före jul tappade jag bort din sida och eftersom även min hjärna behövde en diskrensning med tillhörande vila, har jag nu idag fått läsa igen endel som hänt i ditt liv. Tack för att du delar med dig... Tänk så livet är med toppar och dalar, hälsa och ohälsa.

    Va rädd om Dig och hoja på mig om du ser mig. Förhoppningsvis ser jag dig först för nu är det slut på att springa igenom livet ( Visst låter jag insiktsfull, hihi...)

    KRRRAAAMMMMM!!!! fr. Kattie

    SvaraRadera